PENGEMBANGAN METODE PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MADRASAH DINIYYAH TAKMILIYYAH BERBASIS ANALISIS PROBLEM SOLVING
Abstract
The development of Arabic teaching methods can be carried out by a creative and innovative teacher who always pays attention to the principles of language teaching and is able to collect ideas or ideas to mix from ordinary to extraordinary things. The focus of this research is on the concept of developing language learning methods. Arabic at Madrasah Dinoyyah Takmiliyyah is then applied in learning Arabic. This research material was also expanded with the development of Arabic language learning methods that had been carried out in Indonesia as a comparison between theory and its realization in Indonesia. The research method in this research was the type of research used, namely library research and field research. The use of this approach is adapted to the main objectives of the research, namely to describe and analyze the development of Arabic language learning methods and to be transformed in Madrasah Diniyyah Takmiliyyah. The results and discussion are that if the purpose of learning Arabic is to make students proficient in Arabic which is characterized by mastery of the four language skills , then the methods and methods used must be adapted to that purpose. At least to make students proficient in the four skills is to use the syam'iyyah syafawiyyah method for listening and speaking. Also coupled with the deliberation method. For reading skills is the qira'ah method. Meanwhile, writing skills use imla techniques and drill/practice methods
Pengembangan metode pengajaran bahasa Arab dapat dilakukan oleh seorang guru yang kreatif dan inovatif yang selalu memperhatikan prinsip-prinsip pengajaran bahasa dan mampu mengumpulkan gagasan atau ide untuk diramu dari hal-hal yang biasa menjadi luar biasa.Fokus bahasan penelitian ini kepada konsep pengembangan metode pembelajaran Bahasa arab di Madrasah Dinoyyah Takmiliyyah kemudian diaplikasikan dalam pembelajaran bahasa Arab. Materi peniltian ini juga diperluas dengan pengembangan metode pembelajaran bahasa Arab yang telah dilakukan di Indonesia sebagai bahan perbandingan antara teori dan realisasinya di Indonesia Metode Peneltian dalam penelitian ini jenis penelitian yang digunakan yaitu metode penelitian kepustakaan dan penelitian lapangan (field research). Penggunaan pendekatan ini disesuaikan dengan tujuan pokok penelitian, yaitu mendeskripsikan dan menganalisis mengenai pengembangan metode pembelajaran bahasa arab dan ditransformasikan di Madrasah Diniyyah Takmiliyyah.Hasil dan Diskusi ini yakniJika tujuan pembelajaran bahasa Arab adalah menjadikan peserta didik mahir dalam berbahasa Arab yang ditandai dengan penguasaan empat keterampilan berbahasa, maka cara dan metode yang digunakan harus disesuaikan dengan tujuan tersebut Paling tidak untuk membuat peserta didik mahir dalam empat keterampilan adalah dengan menggunakan metode syam’iyyah syafawiyyah untuk menyimak dan berbicara. Juga ditambah dengan metode mubasyarah. Untuk keterampilan membaca adalah dengan metode qira’ah. Sementara untuk keterampilan menulis dengan menggunakan teknik imla dan metode drill/latihan
Copyright (c) 2022 THORIQOTUNA: Jurnal Pendidikan Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.