PENGARUH PENDIDIKAN AKHLAK DALAM KELUARGA TERHADAP KEPRIBADIAN REMAJA AWAL (USIA 12-15 TAHUN)

  • Ita Nurwidia Institut Agama Islam Latifah Mubarokiyah Tasikmalaya, Tasikmalaya, Indonesia
  • Saeful Anwar Institut Agama Islam Latifah Mubarokiyah Tasikmalaya, Tasikmalaya, Indonesia
Keywords: Moral education, family, personality, early edolescents (ages 12-15 years)

Abstract

This study aims to determine the effect of moral education in the family on the personality of early adolescents (aged 12-15 years). The method used in this research is descriptive method through a quantitative approach, namely research that seeks to reveal the current state / condition by considering past conditions through processing the numbers obtained from the study. The population in this study were 135 people and the sample was 34 people. Based on the results of data processing that the effect of moral education in the family on the personality of early adolescents (aged 12-15 years) based on the rs price, the value of 0.64 on the Guilford scale is obtained in the interval 0.61 - 0.80 with high classification. Then the hypothesis testing of the effect of moral education in the family affects the personality of early adolescents (aged 12-15 years), it can be explained that the tcount value is greater than t table (tcount = 4.672> ttable = 1.69389, so that Ha is accepted and Ho is rejected), thus It can be explained that the more moral education in the family, the better the personality of early adolescents (ages 12-15 years).

References

Az-Zarnuji. 2009. Panduan Akhlak Guru dan Murid. Semarang: Aneka Ilmu. Baharudin, Hasan. 2016. Pendidikan Akhlak Dalam Keluarga; TelaahEpistimologis. Pedagogik; Jurnal Pendidikan, Vol. 3 No. 2 (Januari-Juni), 101-103. Eko Setiawan. 2017. Jurnal Kependidikan, Vol 5 No. 1 Mei 2017 Hakim, Abd. Atang, dan Jaih Mubarok. 2003. “Metodologi Studi Islam”.Bandung. Remaja Rosdakarya. Husain, Muhammad Isa Ali Manshur. 2017. “Syarah 10 Muwashafat”Solo: Era Intermedia. Jalaluddin. 2017. Psikologi Agama. Jakarta. Raja Grafindo Persada. Kuntjojo. 2009. Psikologi Keperibadian. Kediri. Layisa ‘Ayisi. 2015. Pengaruh Pendidikan Akhlak Dalam KeluargaTerhadap Perilaku Berbicara Santun Remaja Usia 13-15 Tahun.Skripsi Pendidikan Agama Islam (Tidak Dipublikasikan). Cirebon:Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon. Latif, Mukhtar dkk. 2014. Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini.Jakarta: Kharisma Putra Utama. Muflihaini. 2017. Implementasi Pendidikan Akhlak Dalam PembentukanKepribadian Muslim. Tesis Pendidikan Agama Islam (Tidak Dipublikasikan). Medan: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. Mursid. 2016. Pengembangan pembelajaran paud. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Musyarofah. 2017. Metode Pendidikan Akhlak Menurut Imam Al-Ghazali.Magister Pendidikan Agama Islam (Tidak Dipublikasikan).Malang:Universitas Islam Negeri Maulan Malik Ibrahim Malang. Nasution, Tika Rizkinda. 2018. “Implementasi Pendidikan Agama Islam Anak Remaja Dalam Keluarga Dilingkungan VIII Kelurahan Bandar Selamat Kecamatan Medan Tembung”. Analytica Islamica, Vol. 7, No. 1 (Januari-Juni), 18. Nawawi, Hadari. 2007. Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta:Gajah Mada University Press. Nurmadiah. 2013. “Peranan Pendidikan Agama Dalam Keluarga Terhadap Pembentukan Keperibadian Anak-Anak”. Jurnal Al-Afkar, Vol. II, No. II (Oktober), 91-92. Prawira, Pura Atmaja. 2013. “Psikologi Kepribadian Dengan Perspektif Baru”. Jogyakarta: Ar-Ruzz Media. Sholeh. 2016. “Pendidikan Akhlak Dalam Lingkungan Keluarga Menurut Imam Ghazali”. Jurnal Al-Thariqah, Vol. 1 (Juni), 64-65. Sirait, Ibrahim. 2017. “Implementasi Pendidikan Akhlak Dalam Pengembangan Pendidikan Karakter”. Jurnal Edu Riligia, Vol. No. 4 (Oktober-Desember), 549-550 Suryana, Nana. 2018. Orang tuaku Idolaku Pola Komunikasi Keluarga.Tasikmalaya: Latifah Press. Syahidin, dkk. 2014. Pendidikan Agama Islam Kontemporer. Jakarta:Yayasan Masyarakat Indonesia Baru. Syarifudin, Tatang dan Nur’aini. 2006. Landasan Pendidikan. Bandung:Upi Press. Tafsir, Ahmad. 2008. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung:Remaja Rosdakarya. Tafsir, Ahmad. 2013. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya
Tamin, Zulfikri dan Afrizal Nasir. 2015. Akhlak Yang Mulia. Padang:Erlangga. Taqiyuddin. 2008. Pendidikan untuk semua. Bandung: Mulia Press. Wawan. 2015. Desain Penelitian Kuantitatif. Tasikmalaya: Latifah Press. Yatimin, Abdullah. 2007. Studi Akhlak dalam Perspektif Islam. Jakarta:Amzah. Yusuf, M. Kadar. 2012. Tafsir Tarbawi. Yogyakarta: Nusa Media

DOI:
Published
2020-12-24
How to Cite
Nurwidia, I., & Anwar, S. (2020). PENGARUH PENDIDIKAN AKHLAK DALAM KELUARGA TERHADAP KEPRIBADIAN REMAJA AWAL (USIA 12-15 TAHUN). THORIQOTUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 163-173. Retrieved from http://jurnal.iailm.ac.id/index.php/thoriqotuna/article/view/292
Section
Articles