Pengaruh metode ummi dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Quran pada siswa di MI Attaqwa 05 Kabupaten Bekasi
Penelitian kuasi eksperimen pada siswa kelas V MI Attaqwa 05
Keywords:
Hasil kemampuan; membaca Al-Quran; Al-Quran Hadist; UMMI; SiswaAbstract
This study aims to determine the difference in the average results of the ability to read the Quran fifth grade students in the subjects of Al-Quran Hadith, this study uses quasi-experimental design with non-equivalent control group design. The population of this study was all fifth grade students of one of the MI in Bekasi regency for the 2023/2024 academic year. The study population was 15 experimental class students and 15 Control class students. Data collection through the ability to read the Quran. The test instruments in this study were developed by applying expert judgment. Data analyzed by T test showed that the value of t = 10.089 and the value of GIS. (2 - tailed) = 0.00 < 0.05 then Ho is rejected. This means that there is a difference in the average increase in the results of the ability to read Al-Quran fifth grade students in the subjects of Al-Quran Hadith using the method of UMMI with Iqra method. The average value of N-Gain control class is 0.28 with low criteria. While the experimental class is equal to 0.36 with medium criteria. So it can be concluded that this study using the results of the ability to read the Quran UMMI method is one alternative to make it easier for students to improve the results of reading the Quran.
Downloads
References
Abdul Majid. (2008). Abdul Majid, Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2008), h. 176. 176.
Ahmad Rifa‟i, “Implementasi Metode Ummi untuk Meningkatkan Kualitas Membaca Al-Qur‟an di SDIT Ihsanul Amal Alabio”, Jurnal Ilmiah AL-MADRASAH, Vol. 2, No. 2, Januari-Juni 2018.
Amalia Sholeh, P. A., Saepudin, A., & Khambali. (2022). Implementasi Metode UMMI dalam Pembelajaran Tartil dan Tahfizh Al-Qur’an Secara Hybrid di SMPIT Anni’mah Margahayu Bandung. Bandung Conference Series: Islamic Education, 2(2), 363–371. https://doi.org/10.29313/bcsied.v2i2.3496
Amalia Yunia Rahmawati. (2020). Metode UMMI
Azhari, N. (2019). Pengaruh Metode Ummi Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Pada Santri Di Tpq Al Hikmah Bandar Lampung. In Skripsi.
Fauzi, H. N., Universitas, P., Dahlan, A., Universitas, P., & Dahlan, A. (2019). PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI PEMBELAJARAN TAHFIDZ AL-QUR’AN BERBASIS METODE UMMI BAGI SISWA SDIT SALSABILLA SLEMAN. 7.
Fadhilah Suralaga, dkk, Psikologi Pendidikan Dalam Prespektif Islam, (Jakarta: UIN Jakarta Press, 2005), h.89-91
Hadinata, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Ummi terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagi Anak Usia 7-13 Tahun. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 19(1), 60–79. https://doi.org/10.37216/tadib.v19i1.423
Hasunah, U., & Jannah, A. R. (2017). Implementasi Metode Ummi dalam Pembelajaran Alquran pada Santridi Pondok Pesantren Salafiyah Al-Mahfudz Seblak Jombang. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 160–172.
Khudori, A., Priyatna, M., & Yasyakur, M. (2019). Penerapan Metode Ummi Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Pada Siswa di Kelas IV SD Kaifa Bogor. Jurnal Stai Al Hidayah Bogor, 1, 1–10. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ppai/article/view/332
Mashunah, D. (2021). Metode Ummi. Wawancara Wali Asuh, 25.
M. Masyfu Auliya „Ilhaq, “Pengaruh Penerapan Metode Ummi Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur‟an Peserta Didik Di SD Al-Falah Assalam Tropodo Sidoarjo” (Skripsi, UIN Sunan Ampel Surabaya, 2018).
Ramadhani, N. L., Sobarna, A., & Inten, D. N. (2022). Implementasi Pembelajaran Al- Qur ’ an Metode Ummi pada Anak Usia Dini di PG / TK X. 4, 115–122.
Sari, S. N., & Arif, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Metode Ummi dan Motivasi Belajar Terhadap Kemampuan Membaca Al-Quran Siswa. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 67–77. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/index Terampil:
Sirait, N. M. K. (2018). HUBUNGAN MINAT BELAJAR DAN KEPERCAYAAN DIRI DENGAN KEMAMPUAN MEMBACA ALQURAN SISWA DI SD NEGERI NO 095243 PERDAGANGAN KECAMATAN BANDAR KABUPATEN SIMALUNGUN. 095243.
Sugiarto, A., Pamulang, U., Malahayati, U., & Lampung, B. (2020). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Dan Penggunaan Metode Ummi Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siwa. 3, 150–163.
Sudiantri, “Efektifitas Pembelajaran Tahsin al-Qur‟an Menggunakan Metode Ummi di SD alIslam Tambakbayan Yogyakarta” (Skripsi, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2018).
Zulkarnain. (2021). PEMBELAJARAN ALQURAN MELALUI METODE UMMI. 9(September).
Nizar, R. dan S. (n.d.). No Title. 75–93.
Pipin, P. (2023). Pengaruh pembelajaran al- qur’an metode ummi terhadap kemampuan membaca al- qur’an pada mata pelajaran qur’an dan hadist siswa kelas v di mi mambaul huda al-islamiyah ngabar.
Tahzib. (2019). PEMBELAJARAN AL- QUR ’ AN HADITS DI MADRASAH IBTIDAIYAH : Studi Multisitus pada MIN Model Sesela dan Madrasah Ibtidaiyah At Tahzib Ar Rasikh PENDAHULUAN Al- Qur ‟ an Hadis adalah bagian dari mata pelajaran pendidikan agama islam yang diberikan untuk memah. 15(1), 14–28
Ahmad Baidowi, “Penazaman Hadis Tentang Al-Qur’an (Kajian Kitab al-Masabih an-Nuriyyah fi al- Ahadis al-Qur’aniyah Karya KH Abdullah Umar) “Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an dan Hadis Vol.16, No.2, Juli 2015, 172-173.
Delfi Indra, “Pelaksanaan Manajemen Program Gerakan Masyarakat Maghrib Mengaji di Provinsi Sumatera Barat(Study Komparatif di Tiga Daerah), Jurnal al-Fikrah Vol. II No. 2 Juli-Desember 2014, 108-109.
Juwariyah, Dasar-Dasar Pendidikan Anak dalam Al-Qur’an (Yogyakarta: Teras, 2010), 45-49
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.