Analisis perkembangan moral anak melalui pembelajaran aqidah akhlak di MI MA’ARIF Candran

  • Seka Andrean Mahasiswa Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Maemunah Maemunah Dosen Doktoral dan Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
Keywords: Moral Development, Learning Aqidah Akhlak

Abstract

Learning activities performed by teachers should be able to create a fun and efficient teaching and learning atmosphere. On the other hand, learning activities are also required to be directed to the moral development of a child in order to have a good personality. This training aims to determine the moral development of the child through the study of the sexual Aqidah in MI Ma'arif Candran. The subject of this study was the students and teachers of MI Ma'arif Candran. The approach used in this research is a qualitative approach, using a descriptive method. The results of this study showed that in the moral development of the child through the study of sexual Aqidah implemented by the teacher at MI Ma'arif Candran is to develop a learning plan that adjusts to the situation, the characteristics of students and the potential of students by using methods and strategies consisting of: Habituation methods, methods of ethics, methods of advice, control mechanisms, and sanctions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aden R. 2011. Serba-Serbi Pendidikan Anak. Yogyakarta: Siklus.
Agus Wibowo. 2012. Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Azhar, Khoirul, dan Izzah Sa’idah. 2017. “Studi Analisis Upaya Guru Akidah Akhlak Dalam Mengembangkan Potensi Nilai Moral Peserta Didik di MI Kabupaten Demak.”Al-TA’DIB 10 (2).
Dwiyanti, Retno. 2013. “Peran Orangtua Dalam Perkembangan Moral Anak (Kajian Teori Kohlberg),” Juni.
Efendi, Didik. 2019. “Proses Pembentukan Aqidah Dan Akhlak Pada Siswa Sekolah Dasar Di Kota Jayapura.” Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 9 (1): 9–20.
Hadari, Nawawi. 2015. Organisasi Sekolah dan Pengelolaan Kelas Sebagai Lembagas Pendidikan. Jakarta: CV. Haji Masagung.
Hurlock, Elizabeth B. 1980. Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan Edisi Kelima. Jakarta: Erlangga.
Ilahi, Muhammad Takdir, dan Rose Kusumaning Ratri. 2012. Revitalisasi pendidikan berbasis moral. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Kurniawan, Machful Indra. 2015. “Mendidik Untuk Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar: Studi Analisis Tugas Guru Dalam Mendidik Siswa Berkarakter Pribadi Yang Baik.” PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan 4 (2): 121-126–126.
Marzuki. 2015. Pengintegrasian Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta: FIS Universitas Negeri Yogyakarta.
Monks, F.J., Knoers, A.M.P., Haditono, S.R. 2002. Psikologi Perkembangan : Pengantar dalam berbagai bagiannya. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Muhammad Thobroni, dan Arif Mustofa. 2011. Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Munandar, Utami. 2012. Pengembangan kreativitas anak berbakat. Jakarta: Departemen Pendidikan & Kebudayaan : Reneka Cipta.
Pamuji, Zuri. 2017. “Implementasi Manajemen Pembelajaran Ramah Anak Dalam Menanamkan Karakter Disiplin (Studi Pada Upaya Guru Kelas 1A Di MA Muhammadiyah Beji).” Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak 12 (2): 235–55.
Putra, Purniadi. 2018. “Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak (Studi Multi Kasus di MIN Sekuduk dan MIN Pemangkat Kabupaten Sambas).” Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam 9 (2): 147–56.
S Yusuf. 2016. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Santrock, John W. 2007. Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Published
2020-12-21
How to Cite
Andrean, S., & Maemunah, M. (2020). Analisis perkembangan moral anak melalui pembelajaran aqidah akhlak di MI MA’ARIF Candran. MADROSATUNA : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 54-67. https://doi.org/10.47971/mjpgmi.v3i2.270
Section
Articles