Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah terhadap Tabungan Pendidikan pada PT. Bank BNI Syariah Tasikmalaya

  • Dea Fikri Haykal Institut Agama Islam Latifah Mubarokiyah Tasikmalaya, Tasikmalaya, Indonesia
  • Imam Abdul Rozak Institut Agama Islam Latifah Mubarokiyah Tasikmalaya, Tasikmalaya, Indonesia
Keywords: Interests, Customers, Savings, Education

Abstract

This research discusses the factors that influence customers' interest in education savings products as one of the new products offered by PT. Bank BNI Syariah Tasikmalaya. This research uses quantitative methods. This data collection technique with field studies through observation, questionnaires, interviews, and documentation. Data analysis techniques with instrument test using validity, reality and normality test while for hypothesis testing using simple regression analysis, simultaneous test F (f test), partial test (t test), and calculation test Coefficient Determination. The results showed: factors that influence interest include service, ratio for results, religiosity, and promotion factors. The development of educational savings products is always increasing every year. This can be blinded by the increasing number of education savings customers in PT. Bank BNI Syariah Tasikmalaya.

References

Abdul Rachman Shaleh dan Muhbib Abdul Wahab. 2004. Psikologi Suatu Pengantar (Dalam Perspektif Islam), Jakarta: Prenada Media.
Afrizal. 2004. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah PT. BankSyariah Mandiricab. [Skripsi]. Medan: Program Studi Ilmu manajemen.
Antonio, Muhammad Syafii. 2001. Bank Syariah Dari Teori Ke Praktek. Jakarta: Gema Insani Press.
Ascarya. 2008. Akad & Produk Bank Syariah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Basri, Faisal, 2003. Perekonomian Indonesia. Jakarta: Erlangga
Brata AG. 1999. Household Saving Behavior (The Case of Rural Industry in Bantul). Analisis CSIS. 28 (1):75-86.
Djaka P. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia, Surakarta: Pustaka Mandiri.
Dr. Amir Machmud dan H. Rukmana, SE., M.Si. 2010. Bank Syariah: Teori, Kebijakan, dan Studi Empiris di Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Drs. H. Karnaen Perwataatmadja, MPA dan H. Muhammad Syafi’I Antonio, M.Ec. 1992. Apa dan Bagaimana Bank islam. Yogyakarta: Dana Bhakti Wakaf.
EkonometrikaPermodelandanPe ndugaan.Bogor (ID):IPB Press.
Ernawati. A. 2004. Kinerja Perbankan Syariah dan Preferensi Nasabah (Studi Kasus pada Nasabah Bank Syariah Kota Bogor) [Skripsi]. Bogor (ID): Institut Pertanian Bogor.
Ghozali, Imam. 2005. Aplikasi analisismultivariate dengan program SPSS. Semarang: Universitas Diponegoro.
Haris, Muhammad. 2015. Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Preferensi Nasabah terhadap Bank Syariah (Studi Kasus pada Bank Syariah di DKI Jakarta) [Skripsi]. Bogor (ID): Institut Pertanian Bogor.
Hasan, Iqbal. 2002. Pokok-pokok Materi Metodologi Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia. III.
Ilmi, Makhalul. 2002. Teori dan Praktek Lembaga Mikro Keuangan Syariah, Yogyakarta : UII press.
Ismail. 2011. ManajemenPerbankan : Dari Teori Menuju Aplikasi. Jakarta (ID): Kencana. Juanda B. 2009.
Kasmir, Se, Mm. 2008. Bank Dan Lembaga Keuangan Lainnya. Jakarta : Pt.Raja Grafindo Persada
Kasmir. 2003. Bank & Lembaga Keuangan Lainnya. Edisi Keenam. Jakarta(ID): PT RajaGrafindo Persada.
Kasmir. 2008. Manajemen Perbankan. Jakarta(ID). PT RajaGrafindo Persada.
Kotler. 2000. ManajemenPemasaran. Jilid1, Edisi Milenium, Jakarta(ID): Prehallindo.
Lupiyoadi, Rambat. (2001). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Salemba Empat.
Mappiare, Andi. 1994. Psikologi Orang Dewasa Bagi Penyesuaian Dan Pendidikan, Surabaya: Usana Offset Printing.
Muhamad. 2014. Manajemen Dana Bank Syariah. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Nitisusastro, Mulyadi. 2012. Perilaku Konsumen Dalam Perspektif Kewirausahaan. Alfabeta. Bandung.
Poerwadaminta, W.J.S. 2006. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka. Edisi
Pradja, Juhaya. 2012. Ekonomi Syariah. Bandung: Cv Pustaka Setia.
Sarah R. 2014. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Nasabah dalam Menggunakan
Soemitra, Andri. 2010. Bank dan Lembaga Keuangan Syariah. Jakarta(ID): Kencana.
Syarif, Arbi. 2001. Mengenal Bank dan Lembaga Keuangan Non Bank, Jakarta: Djambatan.
Tabungan Pendidikan (Studi Kasus pada Bank Syariah Mandiri Kota Bogor)[Skripsi]. Bogor (ID): Institut Pertanian Bogor.
The Liang Gie. 2006. Ensiklopedi Administrasi, Jakarta: PT Air Agung Putera.

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##:
Published
2020-12-15
How to Cite
Haykal, D., & Rozak, I. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah terhadap Tabungan Pendidikan pada PT. Bank BNI Syariah Tasikmalaya. ANTARADHIN: Jurnal Ekonomi Syariah Kontemporer, 1(2), 110-122. Retrieved from http://jurnal.iailm.ac.id/index.php/antaradhin/article/view/268
Section
Articles